Josh Bersin publiceerde recent een uitgebreid en zeer lezenswaardig artikel met de titel ‘HR Predictions for 2022’. De komende weken zal ik enkele van zijn voorspellingen bespreken in aparte blog artikelen. Het is natuurlijk interessant om deze voorspellingen in de gaten te houden en te zien of zijn voorspellingen ook in Nederland en België uitkomen. Ik lees graag de reacties vanuit jullie HR professional perspectieven.
Wat we geleerd hebben van 2021
Bersin geeft aan dat we geleerd hebben meer flexibel te zijn en dat we werknemers in staat gesteld hebben om hun job te doen met meer autonomie en op nieuwe manieren. We leerden meer gericht te zijn op het menselijke met meer focus op empathie, zorg en welbevinden op het werk.
De HR professie heeft ook een transformatie doorgemaakt. We praten niet meer over “getting a seat at the table”: we zitten nu ook aan tafel. De meesten van jullie zijn betrokken in het doen van strategisch werk, participerend in cross-functionele teams en jullie bedenken sneller oplossingen dan ooit.
Check dit eens bij jezelf: is het werkelijk zo dat je aan tafel zit bij de directie? En dat je, als extra bijvangst van de huidige pandemie, empathie in de discussies kunt inbrengen? Dat je hoor en wederhoor, objectieve waarneming en menselijk inlevingsvermogen als belangrijke kenmerken van de gesprekken herkent? Als ik nu de berichten rond de pandemie op de verschillende kanalen zie, dan is juist die factor, empathie, ver te zoeken. Benieuwd naar jullie ervaringen. En vooral ook in hoeverre het jullie is gelukt de menselijke maat in jouw organisatie in te brengen.
Leren, skills en carrière paden zullen business kritisch worden
De markt voor leren en ontwikkeling leek nog nooit zo levendig en gezond. Organisaties zijn vaak wanhopig in het vinden en selecteren van nieuwe medewerkers. Ze zijn ook zoekende in het bijscholen van hun bestaande medewerkers en het herschikken van talenten. En dit alles met het doel om optimaal aan te (blijven) sluiten op de vraag vanuit de klanten.
Wat ik dan vaak hoor is dat tegenwoordig elke executive zich zorgen maakt over de skills van de medewerkers. Het gaat dan vooral om re-skilling en up-skilling. Niet alleen zijn bedrijven aan het herschikken, bewegen en aan het nadenken over jobs en rollen, we zijn nu aangeland in een tijdperk waarin skills centraal staan.
CEO’s en CFO’s beginnen te denken welke skills er gemist worden onder hun personeel en die verondersteld worden kritisch te zijn voor succes. En zij hebben een sterke behoefte om daar bij ondersteunt te worden, bijvoorbeeld door de HR Business Partner(s) in hun organisatie.
Door onze jarenlange ervaring zijn wij zeer goed instaat om de HR Business Partners te ondersteunen in hun zoektocht naar objectieve dialoog instrumenten. Zowel met behulp van kwalitatief hoogwaardige, gevalideerde gedrags- en capaciteitenrapportages als ook met een exclusief en zeer effectief HR Tech platform.
Wil je meer weten? Of heb je behoefte aan een verkennend gesprek?