Ken je Treacy en Wiersema? Als je je een klein beetje verdiept in marketing kom je ze al snel tegen. Ze benoemen drie waardestrategieën, waar bedrijven een keuze uit zouden moeten maken om zich te onderscheiden in de markt.

Ook voor startende ondernemers vind ik hun theorie heel goed toepasbaar.

 

 

Treacy en Wiersema, de theorie

De drie waardestrategieën die Treacy en Wiersema onderscheiden zijn:

  • Operational Excellence: betrouwbare producten, goed gestroomlijnde processen, geoliede machine
  • Product Leadership: innovatie, ontwikkelen en aanbieden van state-of-the-art producten
  • Customer Intimacy: product afgestemd op de klant, relatiemarketing, langdurige klantrelatie

De omschrijvingen zijn beknopt en bedoeld om een indruk te geven van de strategie. Wil je er meer over weten: even Googelen!

Strategie voor je onderneming

Volgens de marketeers zou een organisatie, om zich te onderscheiden in de markt en om marktleider te worden, moeten kiezen uit deze drie waardestrategieën. Voor jou als ondernemer lijkt dit misschien nog een beetje ver van je bed? Misschien wil je je (nog) niet te duidelijk positioneren, in de angst opdrachten mis te lopen?

Toch zou ik willen aanraden om hier eens over na te denken. Hoe wil je over vijf jaar bekend staan met je onderneming?

Als je hier nu vast over nadenkt wordt het maken van keuzes, waar je als ondernemer in de loop der tijd voor komt te staan, veel makkelijker. Bijvoorbeeld, waar leg je in de ontwikkeling van je organisatie de focus? Is dit op de processen (OE) of innovatie (PL) of op de klantrelatie (CI)? Hoe koop je in en welke verkoopkanalen passen bij jouw onderneming? Ook het ontwikkelen van je communicatie-uitingen wordt veel makkelijker met een bepaalde strategie voor ogen. Bijvoorbeeld: …..voor trendy wijnen! (PL)  of…..voor een persoonlijk wijnadvies (CI) of…. goede wijn voor een goede prijs (OE).

TIP: kies je strategie op basis van je persoonlijkheid!

Volgens de marketing baseer je de keuze van je strategie op uitgebreid onderzoek, zowel extern als intern (SWOT). Waar zie je de kansen in de markt en wat past bij de organisatie? Op dit moment ben jij de organisatie! Waarom laat je je persoonlijkheid niet een grote rol spelen in de keuze van je strategie? De psychologie zegt namelijk dat je optimaal kun presteren als je werk doet dat past bij je persoonlijkheid. Je werkt dan efficiënter en effectiever en je straalt passie uit! Als dat geen goede basis is voor je eigen onderneming….

Om meer inzicht in je persoonlijkheid te krijgen kun je heel goed het Octogram Talentenprofiel inzetten. Naast dat je inzicht krijgt in je persoonlijkheid krijg je inzicht in je ontwikkelpunten, je communicatiestijlen en bijvoorbeeld wat voor leidinggevende je bent! Waarom niet gelijk groot denken?

Treacy en Wiersema en Quinn

Het Octogram Talentenprofiel is gebaseerd op het model van Quinn. Na het maken van de test krijg je een score op acht rollen. Enkele van deze rollen hebben sterke verbanden met de strategieën van Treacy en Wiersema.

Octogram Talentenprofiel

  • Scoor je hoog in het blauwe kwadrant van het Octogram, dan is het de moeite waard om te kijken of operational excellence misschien een goede strategie voor je is.
  • Scoor je juist hoog op het gele kwadrant dan past customer intimacy misschien beter bij je.
  • Bij hoge scores in het rode kwadrant zou product leadership heel goed bij je kunnen passen.

 

Zo kan je persoonlijkheid je helpen om te bepalen welke strategie je er bij jouw onderneming past.

 

Het Octogram Talentenprofiel kun je direct online bestellen!