fbpx

Zelfstandig HR-consultants hebben vaak moeite om voldoende werk binnen te halen. Komt dat doordat ze geen geboren ondernemers zijn en geen passie voor sales hebben? Of zijn ze gewoon te specialistisch en het liefst bezig met de inhoud? Ben jij een zelfstandig HR-consultant en heb je moeite om voldoende werk binnen te halen? Neem jij je altijd voor om een hele dag leads te bellen, maar ben je halverwege de dag nog steeds heel druk bezig met het doornemen van je vakliteratuur? Stel jij uit waar je moeite mee hebt? Ken je beperkingen en je krachten om te zorgen dat je als zelfstandig HR-consultant genoeg werk binnenhaalt.

Test je ondernemerschap

Ervaar je problemen bij het binnenhalen van voldoende werk, dan kan een test je duidelijkheid geven over de oorzaak daarvan. Met de tests van Online Talent Manager kun je heel goed achterhalen welk profiel je als zelfstandig HR-Consultant hebt. Ben je een geboren ondernemer, of vooral een expert die op de inhoud wilt zitten en de randverschijnselen van het ondernemerschap op de koop toe neemt? Weten waar je krachten liggen helpt je te accepteren waar je minder sterk in bent.

Ga uit je comfort zone

Dat je af en toe dingen moet doen die je niet leuk vindt hoort echt bij het ondernemerschap. Zolang de balans niet doorslaat is het alleen maar goed om af en toe uit je comfort zone te stappen en iets te doen waar je niet goed in bent; bijvoorbeeld sales en acquisitie. Gaat het echter zo tegen je natuur in, vraag je dan serieus af of je wel echt ondernemer wilt zijn, je hoeft jezelf niet te kwellen. Je kunt je ook bij een bureau aansluiten, dan bewaar je je zelfstandigheid, maar heb je wel de steun van mede-professionals. Luister naar je hart en wees je bewust van je waarden. Vrijheid versus zekerheid, wat weegt zwaarder voor jou?

Deel je kennis

Als je liever kennis deelt dan verkoopt, begin dan met bloggen. Het is geen koude sales, maar het kan je helpen bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Zet social media in om je kennis te delen en gebruik op die manier je kennis als marketingtool en om je te onderscheiden van je concurrenten.

Doe het niet alleen!

Het ondernemerschap kan soms zwaar op je schouders rusten, zo zwaar dat je misschien wel eens de moed laat zakken en al apathisch wordt bij de gedachte aan acquisitie. Regel iemand die jou af en toe een schop onder je kont kan geven. Zoek een coach, een samenwerkingspartner of een collega-ondernemer die je een spiegel kan voorhouden over je mindere kwaliteiten, of waar je mee kunt sparren bij problemen. Als niemand tegen je zegt wat beter kan, blijf je in je eigen valkuil stappen.

Hou vol

Laat je niet ontmoedigen als het even niet lukt. Ga door en speel zeker geen paniekvoetbal. Blijf de ingeslagen weg bewandelen, denk aan je krachten en bedenk waarom je dit ooit graag wilde. De aanhouder wint altijd!

Tot slot

Behalve bovenstaande tips is het voor ondernemers, in welke branche dan ook, zeer belangrijk om een duidelijke strategie te hebben. Bepaal je doelgroep en focus je daar op. Zorg dat je volledig op de hoogte bent van de problemen en/of wensen van je doelgroep, en ontwikkel daarvoor producten of diensten. Trek dat ook door in de communicatie naar je doelgroep. Wees onderscheidend, dat helpt je ook te focussen in je salesproces. Laat nooit je expertrol varen en treed naar buiten met de kennis die je hebt. Schrijf bijvoorbeeld eens een e-boek of geef lezingen en trainingen om je autoriteit te tonen.

Herken jij je als HR-consultant in bovenstaande situaties? Of heb je heel andere ervaringen en mogelijke tips voor startende HR-consultants? Laat het ons dan weten, want we delen graag in jouw kennis.