In de rubriek  – Volgens onze klant- leggen we een van onze klanten een onderwerp of vraag voor waarop ze hun mening of visie mogen geven. Daarna spelen ze een vraag door aan een volgende klant.

Deze aflevering: Monique van Baar van Human Impuls over: competentiemanagement.

 


Is competentiemanagement nog van deze tijd?

“Competentiemanagement: een systematiek waarmee je de vaardigheden en kwaliteiten van medewerkers inzichtelijk kan maken. Medewerkers kunnen zich vervolgens verder ontwikkelen.

Het valt me op dat de systematiek vaak bestaat uit mooie woorden en definities, waar we geen gevoel bij hebben. Managers en medewerkers zien vaak ook door de bomen het bos niet meer. Veel zinvoller is het volgens mij om te kijken naar ambitie en doelen van de organisatie en om met elkaar te onderzoeken welk gewenst gedrag daaraan wezenlijk bijdraagt. Wat doen we dan concreet? Hoe ziet dat er uit? Wat merkt / ervaart de klant daarvan? Competenties kunnen daarbij een prima hulpmiddel of ondersteunend instrument zijn, maar niet meer dan dat.”

 

Over Human Impuls: Wij geloven erin dat mensen in organisaties beter presteren als zij betrokken & vitaal zijn, met plezier werken en op de goede plek zitten. Onze “Human Impuls” bestaat uit gerichte advisering, coaching en training, waarmee wij de effectiviteit, de inzetbaarheid en de vitaliteit van managers en medewerkers versterken. Meer informatie over Human Impuls.