The Entrepreneur Roller Coaster

Als ondernemer ben ik continu op zoek naar nieuwe inspiratie. The Entrepreneur Roller Coaster is een boek dat mij een aantal inzichten over mijn eigen ondernemerschap heeft gegeven. Daarom deze boekentip voor ondernemers.

Darren Hardy, een succesvolle Amerikaanse ondernemer, schreef dit in 2015 verschenen boek als handleiding voor de ondernemer van nu. Sommige adviezen waren echte eye-openers, andere een bevestiging van wat ik al wist, maar over het geheel genomen was ik geraakt. De belangrijkste adviezen die ik uit dit boek heb gehaald, en waar ik mijn voordeel mee heb gedaan, benoem ik hier aan de hand van Hardy’s citaten:

1) “Don’t kill your customers”

Hardy zegt: Ondernemen is verkopen. Ook al verkoop je niet direct een product, dan verkoop je wel je kennis of expertise. Zorg dus dat je de kunst van het verkopen beheerst of ontwikkelt. 66% van de kleine bedrijven faalt omdat ze de verkoop-skills niet of onvoldoende beheersen, of er te weinig aandacht aan besteden. Leer op de juiste momenten in een salesgesprek je mond te houden. Verkopers praten vaak veel te veel en luisteren te weinig. Deze tip heb ik direct in de praktijk getoetst en het werkt echt. Help een prospect zijn probleem op te lossen, dan heb je meer kans dat hij klant wordt.

2)“The first and most important factor in building a successful business is that you have to love it!”

Klinkt behoorlijk cliché, en dat is het ook. Want bij passie voor je werk gaat het niet om gek zijn van WAT je doet, maar WAAROM je het doet. Werk is volgens Hardy 95% van de tijd niet leuk, maar de overige 5% is zo geweldig dat het de rotdingen compenseert. Ook voor WIE je het doet speelt een grote rol. Heb je alleen klanten die energie bij je wegtrekken, zoek dan andere klanten!

3) “Everyone has talent, but ability takes hard work”

Talent is de kern van mijn werk als arbeids- en organisatiepsycholoog en waar we voor staan bij Online Talent Manager. Die boodschap heeft Hardy ook in zijn boek, en ik onderschijf die dan ook stellig. Ontdek je kracht, doe onderzoek naar je talenten en benut ze in je ondernemerschap. Het citaat van basketballer Michael Jordan, dat Hardy aanhaalt in zijn boek; “iedereen heeft talent, maar dat wil niet zeggen dat je niet alsnog heel hard moet werken”, is natuurlijk ook gewoon waar. Als je niet bereid bent om elke dag keihard te werken, stop er dan maar mee.

4) “We all get knocked down, it’s how quickly we get up that separates us”

Je veerkracht is belangrijk als ondernemer. Train je weerbaarheid, want je zult vaak genoeg tegen de grond gewerkt worden door tegenslag en regelrechte rampen. Hoe snel je weer opstaat maakt het verschil.

5) “If you push yourself you’re going to fall, if you you’re not falling you’re not pushing”

Leg de lat steeds hoger voor jezelf. Misschien leg je hem te hoog en dan ga je onderuit, maar dat heb je wel nodig om je te blijven ontwikkelen.

6) “Sales is filling a customer’s perceived need, not your need to sell something”

Pas datgene wat je verkoopt aan je klant aan. Zorg dat je alles van je klanten weet: waar zijn ze bang voor, wat zijn hun wensen en verlangens, wat hopen ze? Waar denken ze zelf dat ze hulp bij nodig hebben, en welke middelen hebben ze nodig om dat te bereiken? Het komt er op neer dat je niet te snel op de proppen moet komen met je producten, zie ook het stukje bij punt 1 over je mond houden.

7) “Cold calls are for roekies and weirdo’s. Don’t be a weirdo.”

Pleeg vooral geen, of in ieder geval zo min mogelijk, koude acquisitie. Vind een bruggetje dat op een relatie gestoeld is, een persoonlijke introductie is honderdmaal beter. Koester daarom ook je beste klanten, verras ze, verwen ze: ze kopen veel en/of vaak en vertellen anderen over je.

8) “A-players hire A-players, B-players hire C-players. We only want A-players here”

Deze quote is van Steve Jobs en Hardy heeft hem een prominente plek in zijn boek gegeven. Stel succesvolle mensen aan. Neem geen genoegen met minder, nooit. Mensen bepalen de toekomst van je bedrijf. Wees wel altijd een voorbeeld voor je werknemers, want mensen gaan net zo hard als hun leider.

9) “Any time you feel overwhelmed, there’s a good chance the culprit is a lack of clear priorities”

Hardy stelt dat prioriteiten in dienst van je doelen horen te staan en niet andersom. Heb je te veel prioriteiten, verdeel ze dan (onder je werknemers).

10) “Making fear and failure fun!”

Angst hoort bij ondernemen, het is zelfs een wezenlijk onderdeel van succesvol ondernemen. Zodra de slapeloze nachten door doemscenario’s en angst de overhand gaan nemen, leer jezelf dan met die angst om te gaan. De angst gaat misschien niet weg, maar je verandert wel de manier waarop je er zelf mee om gaat. Goede ondernemers hebben geleerd die angst een plek te geven.

Boekentip voor ondernemers

Dit Engelstalige boek van Darren Hardy is onder andere via Bol.com te bestellen. Wat mij betreft een echt aanrader voor (startende) ondernemers! Wil je meer inzicht krijgen in jouw persoonlijke thema’s als ondernemer, dan adviseer ik je om onze ondernemerschapstest te raadplegen.

Boekentip voor ondernemers: The Enterepeneur Roller Coaster
Your Essential Guidebook for thriving as an Entrepeneur
Darren Hardy
2015 ISBN 978-0-9907986-2-0